Eigenlijk dacht ze een tussenjaar te nemen en ‘eens te kijken hoe het ging met muziek maken’. Inmiddels weet heel Nederland hoe dat afliep: op 18-jarige leeftijd pakte Maan de winst bij The voice Of Holland en werd een landelijk idool. Met meerdere succesvolle singles bewijst Maan dat ze een nieuwe ster is aan het Nederlandse muziekfirmament.
Nog steeds is ze nog maar 20 jaar oud. Toch maakt Maan de Steenwinkel al heel wat jaren muziek. Grappig genoeg hangt haar eerste muziekherinnering samen met Marco Borsato, de coach die haar bij The Voice aan de overwinning hielp. “Het eerste wat ik nog weet is dat we in Italië in de auto zaten en ik meezong met Marco’s liedje Nooit Meer Een Morgen. Ik was een jaar of drie en noemde het altijd ‘liedje pijn’, vanwege een bepaalde tekstregel.” Uit een muzikale familie kwam ze niet echt; vader en moeder spelen een beetje piano, Maan zelf kreeg zowel piano- als dwarsfluitles. Opa en oma van vaderskant waren Nederlands kampioen stijldansen, dus wellicht dat daar het entertainen vandaan komt.
Maar dat zingen, dat sloeg al vroeg aan. Vanaf de onderbouw op de Vrije School kreeg ze het veel op school. “We zongen als we binnenkwamen, voor het eten, als we naar huis gingen, altijd”. Dat sloeg aan, en op de middelbare school deed Maan mee aan ‘alles wat er maar georganiseerd werd op zanggebied’, zegt ze. Met een paar vriendinnen gaf ze zich op voor het Junior Songfestival, waar ze bij de laatste zeventig kwamen, maar niet hoog genoeg om op televisie te zingen. Door haar muziekdocent werd ze benaderd mee te doen aan een plaatselijke talentenjacht en dat deed ze, samen met drie vriendinnen en een pianist. Ze zongen meerstemmig en wonnen. De band breidde uit, kreeg de naam Fortuned en trad vooral op in en rond Maans woonplaats Bergen, zoals op evenementen als Jazz & Sail en Breaking the Waves. Ze trad af en toe solo op, bijvoorbeeld in de Amsterdamse Club Dauphine. Er zat nog geen echte lijn in, maar Maan had de smaak van het muziek maken te pakken.
Nadat ze het gymnasium succesvol afrondde, besloot Maan een tussenjaar te nemen, om bezig te kunnen zijn met muziek en ‘te kijken wat eruit kon komen’. Via via werd ze gescout voor The Voice. “Daar had ik weleens eerder over nagedacht: het was stiekem een droom om een keer zo’n blind audition te doen. Die ronde was voor mij al een mooi doel op zich. Het was vooral te gek om daar een keer op dat podium, voor die vier rode stoelen te staan. Dat de stoelen eventueel zouden draaien, daar durfde ik nog niet aan te denken.” Dat het beter ging dan gedacht, moge duidelijk zijn: Maan zong The Power Of Love, alle vier stoelen draaiden om en ze koos Marco Borsato als coach. Die sprak lovende woorden over zijn nieuwe protegée: “Maan heeft een heel eigen manier van zingen, waarin ze speelt met haar kop- en borststem op een manier die ik heel spannend vind. En ze raakt me. Keer op keer. Kippenvel op mijn ruggengraat, een brok in mijn keel of volgelopen ogen, het kan allemaal.”
Ronde na ronde in The Voice overleefde ze. “Ik heb er altijd ingestaan van: elke ronde meer is meegenomen”, bekent Maan. “Bij de blind auditions was ik een beetje bang voor de reacties, maar de negatieve bleven uit en in volgende rondes ook. Pas toen we in de liveshows nog maar met weinig over waren en steeds meer mensen kwamen voorspellen dat ik ging winnen, durfde ik daar voorzichtig over na te denken.” Hoewel ze alle mede-finalisten de overwinning gunde, was Maan dolgelukkig met haar titel ‘The Voice of Holland 2016’. Ze bracht haar eerste single Perfect World uit, geproduceerd door niemand minder dan top-dj Hardwell. Het nummer werd meteen Alarmschijf, denderde de Top 40 in, belandde op nummer 1 in de iTunes chart én bij 100%NL. Onlangs kreeg ze bovendien een gouden award uitgereikt voor Perfect World.
Voortaan staat Maan op eigen benen. Haar tweede single Ride It kreeg nog de vuurdoop op live tv in de The Voice Kids-finale, maar nu moet ze zelf verder. De eerste tekenen zijn goed: Ride It, geproduceerd door Jack $hirak (bekend van New Wave, Lil’ Kleine) & Project Money (Mr. Polska, B-Brave) slaat aan en de boekingen voor optredens gaan goed. “Ik ben nog een beetje op zoek naar mijn eigen stijl”, verklaart ze desgevraagd. “Zou graag een ballad uitbrengen, maar ik ervaar ook dat uptempo nummers fijn zijn om mee op te treden.” Haar eigen invloeden zijn ‘pop en een beetje jazz’, zoals Norah Jones, Gregory Porter en, vooral, haar grote idool Beyoncé. “Zij is mijn voorbeeld. Beyoncé’s muziek omvat verschillende genres en dat lijkt me wel wat: van alles uitproberen. Zolang mensen horen dat ik het ben en ik vind het liedje tof, wil ik het kunnen zingen.”
Haar droom: grote zalen uitverkopen. “Dat lijkt me geweldig, dat ik een eigen concert doe en mensen dan echt voor mij komen. Zalen uitverkopen omdat fans zo van mijn liedjes houden, dat is natuurlijk de bedoeling.” Ervaring op een groot podium heeft ze al: zo stond ze tijdens Holland Zingt Hazes in de Ziggo Dome.
Dat tussenjaar is inmiddels allang over, maar heeft ze alvast even verlengd. “Voorlopig hoop ik dat ik hiermee door kan gaan. Ik vind namelijk alles even leuk: het zingen, maar ook alles eromheen. Mensen ontmoeten, met anderen liedjes schrijven, interviews doen, alles is te gek. Living the dream, dat is het eigenlijk. En ik hoef wat mij betreft nog even niet wakker te worden.”